OPPVARMING FØR TRENING

Noe som er viktig før du starter treningsøkten din, er oppvarming. Grunnen til det er fordi den kan hvindre skader, øke prestasjonen og øke motivasjonen. Mange synes kanskje at oppvarmingen kan være kjedelig, og starter rett på aktivitetene. Noen ganger har det ikke så mye å si, men plutselig kan du få en strekk eler brist, eller pådra deg en annen skade. Oppvarmingen trenger ikke være kjedelig, for den kan også være motiverende for å begynne med hovedaktiviteten. 

Det som skjer når du varmer opp er at du blir varm, og kroppstemperaturen øker fra 37 grader celsius til 38-39. Da strømmer blodet lettere i årene, det blir bedre samarbeid mellom nerver og muskulatur (altså mer samstemte og presise bevegelser) og muskler blir mer tøyelige slik at du unngår skader. 

Det finnes forskjell mellom generell oppvarming og spesiell oppvarming: 
I den generelle delen er det mye hopping, løping og andre øvelser der du bruker store muskelgrupper i armer, bein, rygg og mage. I den spesielle delen gjør du øvelser som gjennomføres for å belaste de delene du skal bruke i hovedaktivitetene. Eksempel er å varme opp skuldrene når du skal kaste spyd.

Ekstra viktig er det å varme godt opp før aktiviteter som stiller krav til hurtighet fordi det krever mykhet i muskulaturen, og må ha god oppvarming. Det er derfor det er hovedaktiviteten som bestemmer hvilke øvelser du skal bruke i oppvarmingen. Skal du for eksempel løpe kan du varme opp med variert jogging med korte og lange steg, kneløft, rumpespark, kryssteg osv.

VARMER DU OPP FØR TRENING?


Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

,


    Jeg heter Helene Hammer og er ei jente på 17 år fra Trondheim. Bloggen ble opprettet pga et skoleprosjekt, og skal handle mest om trening. Bare spør om det er noe du lurer på.

    + Legg meg til som venn


Kategorier

Blogg


Arkiv

Oktober 2012 September 2012

hits